Over ons

Ons verhaal begint midden jaren 90, toen roze, rood en beige de luxe beautymarkt domineerden. Als je paars of groen gekleurde nagels wilde, dan was een markeerstift je enige optie… Geconfronteerd met dit monopolie nam Sandy Lerner (mede-oprichtster van Cisco Systems) een stoere keuze: als de grote jongens van de cosmetica-industrie niet konden voldoen aan haar alternatieve make-up behoeftes, dan zou ze er zelf wel voor zorgen!

Sandy’s business manager, David Soward, bracht haar in contact met Wende Zomnir. Een creatieve zakenvrouw met een enorme make-up verslaving. Wende erkende het gebrek aan kleur en samen besloten ze tijdens een high tea dat wat opschudding in de cosmeticawereld meer dan welkom was. Hun nieuwe missie leidt tot vele nagellak mix-sessies in Wende’s bungalow in Laguna Beach. In januari 1996 bestormen Sandy, David en Wende de beautymarkt met 10 lipsticks en 12 kleuren nagellak. Geïnspireerd door de spannende facetten van het urban landschap bedenken ze opmerkelijke namen als Roach, Smog, Rust, Oil Slick en Acid Rain. De eerste advertentie met de slogan “Does Pink Make You Puke?” ontketent een revolutie in de cosmetica industrie die andere merken maar moeilijk bij kunnen benen.

Vandaag de dag zorgt Wende, als creatief directeur, samen met Tim Warner, algemeen directeur, voor de voortdurende groei van Urban Decay. Tim (aka “The Zen Master”) weet de hectiek op het hoofdkantoor goed in balans te houden met zijn rustige en bedachtzame aanpak. Ook al pushen Wende en Tim hun teams steeds weer tot nieuwe hoogten, ze maken zo nu en dan ook maar al te graag tijd vrij voor old school Urban Decay grappen en grollen.

Het feit dat we over de hele wereld blijven groeien, bewijst wat Wende en Sandy altijd al wisten: make-up gebruikers zullen altijd blijven smachten naar alternatieven. Hierdoor is Urban Decay blijven bestaan, ook na de grunge fase uit de jaren negentig. In de VS vullen honderden UD-producten paarse schappen bij Sephora, Ulta en Macy's, en zijn ze online verkrijgbaar via beauty.com. Ook een groeiend aantal verkopers in Canada, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, Spanje, Singapore en het Midden-Oosten slaan ons assortiment in. En hoewel UD-fans uit de hele wereld onze producten op volstrekt verschillende manieren gebruiken, zien we dat ze allemaal dezelfde onafhankelijke geest hebben.

Misschien verklaart de drang naar iets unieks de gepassioneerde steun die we in de loop der tijd hebben gekregen. De producten van Urban Decay staan iedere maand in tientallen tijdschriften. We hebben zelfs prestigieuze verpakkingsprijzen weggekaapt van merken als Avon en Revlon. Zonder de steun van visagisten met dezelfde voorliefde voor innovatieve producten van hoge kwaliteit EN experimentele kleuren zouden we het zeker niet zo lang hebben volgehouden. We beantwoorden hun verzoekjes graag: vaak omdat een beroemde klant hun favoriete product heeft ingepikt. Onze online reviews zijn geweldig; als we niet vijf sterren krijgen, gaan we bijna huilen. Gelukkig beoordelen make-upjunkies onze producten vaker en met meer passie dan bij veel van onze concurrenten. Je zou de opmerkingen over Eyeshadow Primer Potion eens moeten zien! UD heeft een van de grootste aantallen volgers op Facebook en Twitter in de cosmetica industrie, die bovendien zeer actief zijn. En we zijn gek op onze bevriende bloggers! Ze zijn een soort beautyredacteuren, fanatieke cosmeticafans en visagisten in één. We werken mee aan films, tv-programma's en hippe feesten. Ons leven is best geweldig en we zijn ons ervan bewust dat veel meisjes (en jongens) een moord zouden doen voor onze baan.

Onze moeders zijn trots op ons. “Urban Decay” is niet langer een gekke naam voor een make-upbedrijf. En jonge vrouwen van nu hebben nog nooit een wereld gekend waarin ze geen paarse nagellak konden kopen. Missie geslaagd.